sobota, 30 listopada 2013

ZABAWKI - JAK MĄDRZE KUPOWAĆ?



Kto z Nas nie lubi świąt? Chyba każdy. Ja uwielbiam ten czas, kiedy w domu pachnie świerkiem, piernikiem, w tle płyną kolędy. To czas łagodzenia sporów, myślenia o bliskich, a także kupowania prezentów. 
Prezenty ach te prezenty. Uwielbiamy je My, ale chyba przede wszystkim dzieci. Jeśli już o tym mowa, jak często stajecie przed wyborem co kupić dziecku, jaką zabawkę wybrać? W obecnym czasie, gdy wszystkiego jest pod dostatkiem, firmy zarzucają nas mnóstwem lepszych i gorszych zabawek trudno dokonać właściwego wyboru. Jak z tego wszystkiego wybrać te, które będą wspierać rozwój i staną się źródłem kreatywnych pomysłów. Zabawki naszego dzieciństwa znacznie różniły się od tych co proponują obecnie producenci. Teraz są one kolorowe, ruszają się, wydają dźwięki czasem wręcz przyprawiają o zawrót głowy. Chciałabym w tym poście zwrócić uwagę na to z jakimi zabawkami mamy do czynienia i czym się kierować w ich zakupie. 





Zabawki możemy podzielić na kilka grup, m.in:
  • konstrukcyjne - ćwiczą wyobraźnię przestrzenną, a także umiejętność logicznego myślenia. Mam tu na myśli w szczególności klocki, puzzle, zestawy do majsterkowania.
  • ułatwiające grę iluzyjną - to zabawki  zarówno wspierające wyobraźnię dziecka jak i możliwość wcielania się w różne role. Są to przede wszystkim kostiumy i  atrybuty różnych zawodów.
  • umożliwiające ćwiczenie różnych funkcji - mają na celu rozwijać zarówno motorykę małą, dużą, jak i koordynację wzrokowo-ruchową. Zaliczamy tutaj grzechotki, piłki, kredki, flamastry itp. 
  • recepcyjne - ćwiczą koncentracje dziecka a także poszerzają jego zasób słownictwa. Zaliczamy tu przede wszystkim książki.
  • muzyczne - uwrażliwiają dzieci na muzykę, pozwalają tworzyć swoją a także wyładować swoje emocje. Zaliczamy tutaj wszystkie instrumenty.
  • gry - zarówno towarzyskie, zręcznościowe, słowne. Uczą przede wszystkim u dzieci przestrzegania zasad, logicznego myślenia, cierpliwości a także bycia pierwszym jak i ostatnim.
Kupując zabawki warto zwrócić uwagę na 4 cechy będące miernikiem wartości:
  • powinna umożliwiać kreatywne wykorzystanie potencjału dziecka, posiadając jednocześnie różnorakie zastosowanie,
  • zachęcać do manipulacji, czyli dają możliwość by dziecko mogło ją rozebrać na części i złożyć na inne sposób, 
  • powinna być dostosowana do wieku,
  • być wytrzymała.
Pamiętajcie, że nie ilość ale jakoś się liczy i w przypadku zabawek to się sprawdza. Tonę bezwartościowych zabawek lepiej jest zastąpić dwoma kreatywnymi, które przyczynią się do rozwoju dziecka. 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam podziel się ze mną swoją opinią